2024.04.19. 22:06
Varázslatos utazás az Égig Érő Fa világába: különleges kamarajáték a Vojtinában
A hősnek át kell hidalnia az égi és földi dimenziók közötti szakadékot.
Forrás: Vojtina Bábszínház
A debreceni Vojtina Bábszínház hétvégén elhozza Az Égig Érő Fa című kamarajátékot – olvasható a teátrum közleményében
Egy paradicsomi kert közepén áll a Fa, melyet az öreg király birodalmában tetejetlennek ismer mindenki, mivel az égig ér. Vagy az is lehet, hogy az égen túl nőtt, hisz még senki fia nem látta a Fa csúcsát? A kertet a szépséges királykisasszony gondozza, aki egyik nap megfogadja, hogy amíg a világ világ lesz, ő nem megy férjhez. Amint ezt kigondolja, huss, lecsap fentről egy sötét fergeteg, s eltűnik a királylány.
A nagy szomorúságban az egész ország búra hajtja a fejét, mígnem „Szervusz világ!” felkiáltással János a fergeteg nyomába ered, hogy visszahozza a földre a lányt. Nehéz útra indult, olyan nehézre, hogy többször segítségre szorul.
Az „égig érő fa” típusú mesék az ősi beavatási rítusokat idézik, sorsfordító fejlődésről szólnak, hisz a felnőtté válás folyamataiba látunk bele. A fa központi motívum, mely egy varázslatos, paradicsomi kert közepén nő, ez maga a világ közepe, lelkünk középpontja, a világ tengelyének, személyiségünk állandóságának, folytonosságának, s egyben fejlődésének szimbóluma. Az égig érő fát lélekfának is nevezik a folklórban. Ágai legtöbbször az ég hét rétegén mennek át. A hős feladata a három, hét, vagy kilenc réteg megmászása, vagy a tetejükre ugratás. Ezek a rétegek a személyiség, illetve tudat fejlődésének lehetséges szintjeire is utalnak. A lét örök körforgásában a fa az összekötő az anyagi és szellemi minőség, a föld és az ég, a horizontális és a vertikális dimenzió között.
Az előadást Láposi Terka, a Játszószínház művészeti vezetője rendezte. A szerepekben Csarkó Evelint, Magi Krisztinát és Vadászi Tamarát láthatja a Vojtina közönsége. A zenei közreműködő Béke Csaba.